Verhuisd! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Carola Helm - WaarBenJij.nu Verhuisd! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Carola Helm - WaarBenJij.nu

Verhuisd!

Door: carolavdhelm

Blijf op de hoogte en volg Carola

17 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Lieve Allemaal,

Hier weer een berichtje uit Ethiopië, net als vorige week weer uit de Paradise Lodge. Huh, alweer een weekend relaxen? Nee, dit heeft een andere reden, we wonen tegenwoordig in de Paradise Lodge (het hotel van vorige week dus). Nu vraag je jezelf vast af waarom we nu weer in een hotel wonen, om een kort verhaal lang te maken:

Afgelopen maandag zijn we met de mensen van het Rode Kruis, die ook altijd in de Paradise Lodge verblijven als ze in Arba Minch zijn, ’s ochtends naar het werk gereden. ’s Middags hebben we ons door de chauffeur bij de winkels laten afzetten omdat we nog wat boodschappen moesten doen. Ik heb in een eerder verhaal al eens geschreven over de stenengooiende kinderen. De nieuwe tactiek van lief doen en als een koningin zwaaien en handjes geven werkte maar 1 week. We zijn 1 hele week lang niet bekogeld met stenen, maar helaas begon het daarna weer net zo hard opnieuw. Ze hadden Lenneke al een keer tegen haar hoofd geraakt op de weg dat we naar huis liepen, maar dit keer stopten ze niet bij de poort. Ze liepen om het gebouw (rijtje van 3 huizen) om zo dichter bij ons huis te komen en begonnen op ons te gooien terwijl wij op de veranda zaten. Eén steen heb ik tegen kunnen houden met mijn hand, anders was deze vol op mijn hoofd gekomen. Op den duur werd het zo erg dat we naar binnen zijn gevlucht en de deur hebben gesloten. Vervolgens zijn ze nog zeker een half uur door gegaan en kwamen ze zelfs ons terrein op. Ze gingen op onze veranda staan voor het raam en stonden ons uit te lachen hoe wij daar binnen zaten. Het was een heel nare ervaring want je kunt gewoon niets tegen die kinderen doen want ze verstaan ons niet. Kinderen van 2 tot 7 jaar oud!
We hebben Abera meteen gebeld en aangegeven dat we dinsdag willen verhuizen naar een andere woonruimte. Ik kan een hoop hebben en laat me niet zo snel wegjagen, maar dit was gewoon eng en de plek waar je woont en slaapt moet gewoon veilig voelen.

Dinsdag hebben we op het revalidatiecentrum om hulp gevraagd. Abera was nog onderweg uit Addis Abeba, dus we konden niet met hem spreken, we moeten het doen met Tadiwos. Tadiwos reageerde totaal niet op ons verzoek tot een andere woonruimte. Hij vond het veel te moeilijk en het zou ons veel meer gaan kosten. Echt, je kunt beter je gevoelens uitleggen aan een muur want zelfs dan komt het nog beter aan. We moesten maar op Abera wachten en die kwam pas begin van de avond thuis. Daar hadden we dus niets aan als we dezelfde avond nog ergens anders wilden slapen.
De Paradise Lodge had afgelopen weekend al aangegeven dat zij ook ruimtes voor verhuur hebben, maar wij hadden toen aangeven dat we al een huis hadden. Hmm, dit was misschien was dit wel een optie. John van het Rode Kruis had een telefoonnummer van iemand hier en uiteindelijk hebben we met de Paradise Lodge een deal kunnen maken voor de budgetroom.
John heeft ons naar ons huis gebracht waar we in een uur onze spullen hebben ingepakt. Een uur later stond hij weer voor de deur en hebben we alles in de auto gestopt en zijn we weggegaan bij ons huisje. Die ‘allerschattigste’ kindjes van daar stonden natuurlijk wel klaar om ons nog even uit te zwaaien, lekker schijnheilig maargoed.

Dus sinds dinsdag wonen we in de Paradise Lodge. We zouden toen nog in totaal 4 weken in Arba blijven, maar vanwege ons budget (dit hotel een stuk duurder dan ons vorige huis) hebben we dat ingekort naar nog 3 weken. Nu nog 2 weken dus! We gaan een week eerder en dus ook langer reizen. Hopen morgen de tickets te kunnen boeken want dat is er vorige week allemaal bij ingeschoten.

Woensdag toch nog met Abera kunnen spreken, hij gaf aan dat hij nog wel op zoek wilde naar een andere woonruimte maar wij vonden dat te veel moeite voor de tijd die we er uiteindelijk dan nog zouden wonen. Hij heeft ook geregeld dat we de helft van de huur (de maanden dat we er dus niet wonen) terugkrijgen, hadden het namelijk al vooruit betaald.

Maandag, dinsdag en woensdag hebben we ook de interviews met de leraren gedaan. Elke dag een andere school en op elke school 4 leraren. Best grappig om zo het verschil tussen de scholen te zien. De eerste twee werken veel samen met elkaar en de special needs school. Een aantal van de leraren hadden we dus ook al een keer ontmoet op de eerste training die we hier hebben gevolgd. De eerste twee scholen waren allebei van de overheid, de derde niet. Het verschil hiertussen is heel duidelijk, de lokalen van de particuliere school zijn een stuk schoner en ruimer en er is een schoolbus die kinderen tegen betaling op vaste punten ophaalt (voor kinderen die moeilijk lopen is dat natuurlijk wel erg praktisch). De meeste leraren waren erg positief over inclusief onderwijs, dus dat was ook erg goed om te zien.

De eerste drie dagen van deze week waren dus erg druk en heftig. Maar gelukkig hadden we een lang weekend vrij vanwege de pasen. We hebben dit weekend dan ook gebruikt om bij te komen van de heftige ervaring afgelopen week en de interviews uit te schrijven. Komende week gaan we gebruiken om de interviews te analyseren en daarna nog de laatste activiteit voor te bereiden en uit te voeren. Wat dat gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, moeten gezien de tijd een keuze maken tussen twee activiteiten om ons onderzoek uit te breiden.

Zondag wilden we eigenlijk ook heel hard gaan werken, maar uiteindelijk is daar niets van terecht gekomen. Ik was ’s ochtends heel ijverig in het restaurant (de enige plek waar we goed kunnen werken gezien de tafels en stoelen) gaan werken toen er twee Nederlandse meiden binnen kwamen voor hun ontbijt. We hadden zaterdag al kennis met ze gemaakt. Ik raakte met ze aan de praat en niet veel later kwam Lenneke ook om te werken, maar die kwam ook gezellig bij ons zitten. Na ruim een half uur lekker in het Nederlands gekletst te hebben gingen zijn weer naar hun kamer en wilden wij aan het werk gaan. We moesten van het personeel buiten gaan zitten want zij gingen hier binnen schoonmaken. Eenmaal buiten werden we aangesproken door drie Amerikaanse mannen die al lekker aan het bier zaten (zondag ochtend, uurtje of 10). Later begrepen we dat ze hier voor het leger werken (ze wonen dus ook in de Paradise) en nachtdiensten draaien en ze dus net klaar waren met werken en daarom dus al aan het bier zaten. Het was erg gezellig en zijn uiteindelijk tot een uur of 2 ’s middags bij hen gezeten, tot ze toch wel echt te veel bier op hadden en wij zogenaamd heel hard aan het werk moesten.
Toen we later in het restaurant achter onze laptops zaten waren er aan een tafeltje naast ons 5 jongetjes gaan zitten die ons, uuuh onze computers wel erg interessant vonden. De jongste (een jaar of 2) kwam steeds achter m’n stoel staan om vervolgens hard weg te rennen als ik me dan omdraaide. Heb ze uiteindelijk uitgenodigd bij ons te komen zitten en heb op internet (we hebben hier toch WiFi) een voetbalspelletje opgezocht. Vervolgens waren er 2 op mijn computer aan het spelen, had ik de jongste op mijn schoot die zich lekker tegen mijn borsten aan nestelde en begon te duimen. En de andere 2 waren een spelletje op mijn telefoon aan het doen. Tja, weer 5 kinderen verpest met de luxe van computers! Het was echt heel schattig allemaal en toen we via een medewerker hier aankondigde dat we weggingen stonden ze allemaal op en zeiden ons heel lief gedag. Buiten kwamen we ze nog tegen en toen zeiden ze in koor ‘My name is…..’ maar toen bleef het stil, dus ik vroeg ‘What is your name?’ Maar dat was toch te moeilijk voor ze. Vervolgens hebben wij maar verteld hoe wij heten en toen naar hun gewezen en naar hun namen gevraagd. Toen begrepen ze het gelukkig wel, vertelden hun namen en toen namen we gewoon afscheid. Gewoon, zonder ook maar een steen naar ons hoofd te krijgen! Gelukkig, ze hebben een hoop goed gemaakt voor alle kinderen in Arba Minch.

Nou dat was het verhaal voor deze week weer.

Liefs, Carola

• 17 April 2012 - 07:07

Corrina:

Hoi Carola,

Als ik een pet op zou hebben nam ik hem nu voor je af. Respect!! Ik had de handdoek al lang gegooid. Of die kinderen zelf met stenen bekogeld. Oog om oog.....
    Succes met je laatste onderzoeken.

Groetjes van Corrina

• 17 April 2012 - 07:50

Olga:

Goed geschreven hoor, deze ervaringen! alles bij elkaar een heftig verhaal.... Goed dat jullie voor veiligheid gekozen hebben. Het moet allemaal wel een beetje leuk blijven. De 'gewone' ervaringen zijn al genoeg om te verwerken, daar heb je geen steen tegen je hoofd voor nodig.... Hoop dat jullie de komende weken ook nog heel veel zullen genieten en dat het alles bij elkaar een heel waardevolle reis zal blijken te zijn geweest. groetjes, Olga

• 17 April 2012 - 09:11

Anna:

Hee aapjes,

Enjoy de wifi!! succes nog even met de laatste loodjes en tot snel! ik ga nu 2 weken met mijn ouders reizen en dan nog even hard studeren en dan zie ik jullie in Nederland weer!

xx

• 17 April 2012 - 09:42

Rem & Miep:

Hey Cootje,

Wat een K..kinderen!!! Goed geregeld dat jullie nu in het hotel zitten hoor! Het moet wel leuk blijven.

Het schiet al aardig op, dus suc6 met de laatste lootjes!

Liefs,

Rem & Miep

• 17 April 2012 - 12:42

Marja:

he wat een rotervaring! ik ken eigenlijk alleen maar kindjes die je hand vast willen houden en minty minty minty roepen! denk dat jullie het net slecht getroffen hebben.

• 17 April 2012 - 18:44

Mams En Paps:

Kinderen die stenen gooien, lopen in de blubber, kletsen om 10.00 uur met dronken Amerikanen! Wat een belevenissen. Wel gezellig nu in het hotel en fijn dat jullie daar VEILIG zijn. Is voor ons ook wel een fijn gevoel hoor, want dat afgelegen huisje vonden wij maar niets. Veel succes verder en vergeet vooral niet te genieten van de leuke en bijzondere dingen! xxxx

• 17 April 2012 - 20:48

Loes Post:

Carola je bent een kanjer geniet nog van de rest van je tijd daar

Liefs Loes.

• 17 April 2012 - 21:07

Frits En Bernadet:

hoi Carola, wat een belevenissen en wat een .... Kinderen ! Gelukkig zitten jullie nu een beetje safer. Maar je moet maar zo denken in Nederland is het ook niet alles want zo heeft er bij ons een vogel op het raam gepoept en is het bitter koud. Nog veel succes met het afronden van jullie opdracht. Een tip van Frits daarbij : niet te veel bieren met de Amerikanen want bier in forse hoeveelheden weet ik uit ervaring beïnvloedt je prestaties, evenwicht, helderheid in denken, spraakvermogen, herinneringsvermogen en ga zo maar door. Veel plezier ook met jullie rondtrip. Xxx tante Bernadet en oom Frits

• 17 April 2012 - 21:49

Fred:

Een niet zo heel erg leuk verhaal met gelukkig een leuk / goed einde!
    Maar betekent dit dat gestuurde post niet aan zal komen??
    En succes nog met de laatste loodjes!
    Doegie!xx Fred.

• 18 April 2012 - 17:01

Christa:

Wat jammer dat het zo gelopen is met jullie huisje... Maar wel lekker zo in het hotel! Dan maar wat meer betalen, als jullie dan prettiger kunnen werken! En gezellig dat je mensen tegenkomt in het hotel om mee te kletsen!
    Geniet nog van de laatste weken!
    Liefs, Chris

• 20 April 2012 - 20:28

Anne Vd Burg:

Hoi Carola, 'n kippenvelverhaal van een heel andere orde. Jammer hè dat dit dan gebeurd, denk je je best te doen, krijg een "steen voor dank."
    Gelukkig wonen jullie nu veiliger.
    Groetjes, Anne

• 27 April 2012 - 19:36

Christa:

Al 10 dagen geen nieuw bericht... !!! :|
Carola

Hoi! Ik ben Carola en ik ga 3 maanden naar Ethiopië om daar samen met Lenneke mijn afstudeeronderzoek te doen. Ik woon hier in de plaats Arba Minch in het zuiden van Ethiopië. Via deze site kun je op de hoogte blijven van alle dingen die ik mee maak! Groetjes!!

Actief sinds 15 Feb. 2012
Totaal aantal bezoekers 19126