Op de helft - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Carola Helm - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Carola Helm - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: carolavdhelm

Blijf op de hoogte en volg Carola

08 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Hello alllemaal!
Heer weer een berichtje uit het zonnige Afrika!

Afgelopen week de hele week druk bezig geweest met het analyseren van de interviews die we gedaan hebben met de ouders. Hebben dit helemaal kunnen afronden, dus het eerste gedeelte van ons onderzoek is afgerond. Maandag gaan we beginnen met de interviews met de leraren. Eerst nog even een prijs met de tolk overleggen want ook hij was het niet eens met wat we hem betaald hebben. We hebben hem per uur betaald, maar hij wil per dag met een minimum van 8 uur per dag. Zoveel zijn we nooit per dag met de interviews bezig dus moeten even nieuwe duidelijke afspraken maken. Zijn reden was wel begrijpelijk, als hij voor ons werkt, kan hij die dag geen andere baan aannemen, al is hij dus niet de volledige dag met ons bezig, kan hij de rest van de uren geen geld verdienen. Maar het komt voor ons in totaal op neer dat we het dubbele moeten betalen van wat we nu hebben betaald, en met terugwerkende kracht.

Aan het begin van de week leek het erop dat het regenseizoen begonnen was, het heeft 2 nachten 3 nachten achter elkaar geregend en er waren zowaar plassen te zien op de weg. De weg naar ons huis was nogal modderig dus ik ben benieuwd hoeveel regen deze weg aankan. Het werd ook lekker koel, de nachten maar ongeveer 15 graden en de overdag denk rond de 25 – 30 graden. Helaas heeft dit niet aangehouden en is het nu weer net zo warm en nog benauwder als daarvoor. Ben benieuwd of dit het regenseizoen is, of dat het toch nog wel meer gaat regenen. Want op deze manier is het in Nederland zelfs in de zomer regenseizoen.

Dit weekend hebben we lekker een weekend vrij genomen. We zijn namelijk op de helft van onze totale tijd in Ethiopië en het ouder-gedeelte was afgerond. We hebben een luxe hotel geboekt om even helemaal tot rust te komen met een lekker bed en een warme douche. Het is weliswaar gewoon in Arba Minch, maar we wanen ons dit weekend even lekker op vakantie!

We zijn vrijdag per Bajaj naar het hotel gegaan en kregen hier een prachtig huisje aangewezen. Het is een soort Landal-park, met alles erop en eraan. De eerste avond meteen al heerlijk gegeten met een uitgebreid buffet. Heerlijk geslapen in een super zacht bed. We hadden een kamer besteld met 2 aparte bedden, maar dat betekent hier dat er in een kamer met één tweepersoonsbed een stretcher bijgezet wordt. En die ligt toch minder lekker, dus zijn maar samen in het tweepersoonsbed gegaan. Ten slotte hebben we dit weekend geboekt om weer eens in een echt lekker bed te liggen.
Zaterdag ochtend uitgebreid ontbijt, wederom een buffet. Heerlijk ontbeten met toast, scrambled egg, wentelteefjes en verse papaya sap. Na een stevig ontbijt stond om 9 uur onze chauffeur klaar want we hadden een trip naar de crocodile market geboekt.
De crocodile market is een plek in het Chamo meer (gelegen naar Arba Minch) waar je als één van de beste plaatsen in Afrika krokodillen kunt spotten. Al gauw kwamen we de eerste vissers tegen. Die vissers gebruiken traditionele bootjes gemaakt van een stuk of 4 boomstammen tegen elkaar. Totaal niet waterdicht en het is nogal gemakkelijk om eraf te vallen. Best wel gevaarlijk als je bedenkt hoeveel krokodillen er in het meer leven.
Niet veel later kwamen we ook de eerste nijlpaarden tegen. Wat een grote beesten zijn dacht. Echt super mooi om te zien en wat stralen ze een rust uit! We hebben hele groepen nijlpaarden gezien, soms wel met 10 nijlpaarden bij elkaar.
Vlak na de eerste nijlpaarden kwamen de eerste krokodillen! Gaaf om te zien! Hebben ze in allerlei maten gezien, van 1 meter tot wel 5 meter groot! Echt mega dus! Na een stuk doorvaren kwamen we bij de crocodile market, een soort strandje waar een heleboel krokodillen in het ondiepe water bij elkaar liggen.
Het Nechisar Park (waar het Chamo en Abaya meer bij horen) staat bekend om de vele diversiteit in vogelsoorten. Dit was mij eigenlijk tot gister nog niet echt opgevallen, maar hebben gister veel verschillende soorten pelikanen en andere vogelsoorten gezien. Ik waande mezelf soms echt even in de Jungle Book tussen al die verschillende soorten dieren in het wild. Heel bijzonder, dit is waarvoor ik naar Afrika gegaan ben!
Na een boottocht van 1.5 à 2 uur was het helaas weer afgelopen en gingen we weer terug naar ons heerlijke hotelletje. Heb lekker de stretcher buiten gezet en heb lekker in de schaduw op onze veranda liggen lezen. Heerlijk zeg, zo’n weekendje relaxen. Gisteravond weer uitgebreid gegeten, dit keer geen buffet maar er was een heerlijk menu samengesteld. Met als klapper het toetje: Apple and pear fruit. Wat we kregen was 1 kwart stuk appel en 1 kwart stuk peer met mes en vork erbij geleverd. Haha, wat een ontzettend luxe en uitgebreid toetje zeg! Ach, we hebben onze vitamines weer binnen.

Toen we vanmorgen gingen afrekenen vroegen ze naar welke plaats we nu door zouden reizen. Gaven aan gewoon in Arba Minch te blijven omdat we studenten zijn en hier een onderzoek doen. Omdat we studenten zijn konden we korting krijgen, alleen was de bon al uitgeschreven (ja, kassa’s kennen ze hier niet, doen alles met de hand en de rekenmachine) en dan kan je natuurlijk geen nieuwe bon schrijven met de korting erop. Dus boden ze ons een gratis nacht aan en het eten en drinken in het restaurant voor de helft van de prijs. Nouja, dat slaan wij natuurlijk niet af. Voor het eerst in Ethiopië dat achteraf blijkt dat we minder hoeven te betalen in plaats van meer. Hè wat fijn!

Verder dit weekend besteed om onze reis van onze laatste 2 weken in Ethiopië te plannen. Blijven nog 4 weken in Arba Minch voor het onderzoek en gaan daarna 2 weken reizen. We vertrekken naar het noorden om daar nog wat plaatsen aan te doen en op bezoek te gaan bij onze supervisor (een Nederlandse vrouw die in Gondar woont) en misschien ook bij haar in het revalidatiecentrum mee te kijken. Zij is zelf ook in Leiden opgeleid als fysiotherapeut en woont al sinds 2002 in Ethiopië.
Maar eerst de komende twee weken ons focussen op de leraren! Volgend weekend hebben we een lang weekend vrij want dan vieren ze hier pasen (ja, ze zijn een beetje vertraagd) dus dan gaan wij lekker thuis aan ons onderzoek werken.

Tot de volgende keer weer!

Liefs, Carola

Weer even wat reacties:
Kim en Wouter: Uh, het uitwerken stond inderdaad op het programma, maar daar zijn we zoals je inmiddels hebt begrepen mee klaar.
Carla: geen krokodillentasjes aangeschaft, heb ik ook nog nergens gezien eigenlijk. En daar ben ik ook wel van genezen na het zien van de krokodillen in de crocodile ranch, en na de crocodile market al helemaal niet meer! Wat een gave beesten zeg!
Dré: Het CBR heeft verschillende wijken waar CBR medewerkers werken. Zo’n medewerker heet een site-worker. Ze hebben wijken in en (ver) buiten Arba Minch en dus een heleboel site-workers. Één van de site-workers heeft ons geholpen met de interviews om afspraken te maken met de ouders die we wilden interviewen en was ook aanwezig tijdens de interviews.

• 08 April 2012 - 13:05

Josine:

Lekker he nog een dagje bed erbij. En nog een keer douchen.
    Nog 4 weken buffelen en dan lekker de toerist uithangen. Gewoon doen.
    Je doet dit nooit meer.
    Vanavond de andere helft van de appel en de peer met z'n tweeen?
    Geniet!

• 09 April 2012 - 09:32

Corrina V.d.Gaag:

Hoi Carola, wat een prachtige foto's heb je gemaakt, het lijkt wel het natuurprogramma "Ja Natuurlijk"!
    Je schrijft dat je op de helft bent van je reis, wanneer ben je dan weer in het prachtige,schitterende en o zo rustige Nootdorp?

Groetjes van Corrina

p.s. ben benieuwd hoe de mensen daar Pasen vieren.

• 10 April 2012 - 11:42

Linda:

He Co!

Wat een gave foto's en verhaal natuurlijk! Wat zijn ze groot, die krokodillen...en die bootjes zien er inderdaad niet al te veilig uit..
    En zal vast fijn zijn geweest om even in luxe bij te komen!

Succes weer uit het grauwe, regenachtige holland.

Xx Linda (de groot;)!)
Carola

Hoi! Ik ben Carola en ik ga 3 maanden naar Ethiopië om daar samen met Lenneke mijn afstudeeronderzoek te doen. Ik woon hier in de plaats Arba Minch in het zuiden van Ethiopië. Via deze site kun je op de hoogte blijven van alle dingen die ik mee maak! Groetjes!!

Actief sinds 15 Feb. 2012
Totaal aantal bezoekers 19126