Een drukke week met een hoop gedoe - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Carola Helm - WaarBenJij.nu Een drukke week met een hoop gedoe - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Carola Helm - WaarBenJij.nu

Een drukke week met een hoop gedoe

Door: carolavdhelm

Blijf op de hoogte en volg Carola

01 April 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Haaaai!

Hier weer een berichtje uit Ethiopië, deze week was weer een drukke en vermoeiende week, maar ook een erg productieve week, dus dat is fijn.

Afgelopen maandag gevraagd om meer ouders voor interviews, en ze waren dit keer erg snel voor Ethiopische begrippen, aan het eind van de middag hoorde we namelijk dat er voor dinsdag 5 interviews gepland staan. Heel fijn! Tussen de middag geluncht met mensen van het Rode Kruis, de Keniaan en deze week was er een Noorse vrouw bij.

Dinsdag ochtend 3 interviews. Het eerste interview was met een 18 jarige jongen en zijn moeder. Je merkte duidelijk dat de jongen onderdanig is naar zijn moeder. Hij was heel verlegen en durfde haast geen antwoorden te geven op onze vragen, bang dat hij iets verkeerds zou zeggen. Vreemd om te zien in vergelijking met de gemiddelde Nederlandse 18-jarige jongen. Het tweede interview was met een 16 jarige jongen. Hij woont samen met vrienden, want zijn ouders zijn overleden. Hij gaat wel naar school, maar omdat hij geen werk heeft is hij totaal afhankelijk van sponsoring van anderen/instanties. Het derde interview was bij een 12 jarige jongen met vergroeiingen in beide armen. Dit is gekomen na botbreuken en de behandeling van traditionele genezers. Zielig om te zien dat het kind door het gebrek aan kennis van ouders en gemeenschap zo misvormd is geraakt aan beide armen. Dit kun je in Nederland niet voorstellen. Als zoiets al gebeurt, dan wordt er meteen een schadeclaim ingediend.
Na de interviews met Tadiwos zitten praten, hem verteld dat we gister met de mensen van het Rode Kruis hebben gegeten en dat we dat deze lunch waarschijnlijk weer gaan doen.
Toen we weg wilde rijden met die mensen, werden we door Tadiwos terug geroepen en kregen we een preek. ‘Het CBR heeft geen idee wat die mensen komen doen, maar is financieel afhankelijk van hun organisatie. Zij hebben de subsidie stopgezet en zijn mogelijk daarom hier. Misschien komen ze wel spioneren en bla bla bla. We willen niet dat dit invloed heeft op jullie onderzoek want dat hebben we nodig (ook voor het eerst dat hij dat zegt) dus ik moet jullie vragen niet te veel contact met hen te zoeken. Ik kan natuurlijk niets zeggen over jullie persoonlijke contacten maar het is misschien beter om niet met ze te lunchen, dan hoef je het ook niet over het CBR te hebben’. Was een beetje raar, en we wisten ook niet helemaal waar dit nou ineens vandaan kwam. Zijn toch gewoon lekker met ze gaan lunchen want dat hadden we al afgesproken.
’s Middags nog een interview gedaan en op zoek gegaan naar een andere jongen voor een interview. Maar die konden we niet vinden. Zijn ook op zijn werk langs geweest. In een huis midden in de woonwijk staan 3 maalmachines die van allerlei zaden meel maakt. Totaal niet ARBO verantwoord, maarja, dat is niets hier.

Woensdag ochtend weer 2 interviews gedaan. Voor de eerste moesten we eerst een hele bergafdaling maken voor we bij het huisje kwamen. Best gek, vooral omdat het kind een beperking aan de benen heeft en daardoor moeilijk loopt.
’s Middags weer naar die jongen van dinsdag op zoek geweest, dit keer was hij gelukkig gewoon thuis. Zijn ouders zijn overleden en hij woont bij zijn stiefmoeder. Ze wonen in een heel bijzonder huis, rond met gevlochten matten en een rieten puntdak (zie foto’s). De jongen moet zelf werken om naar school te kunnen, zijn stiefmoeder kan dat niet betalen. Hij verdient dan maximaal 10 Birr per dag, dat is omgerekend 50 cent!!
Overigens hebben veel mensen hier geen vaste baan. Ze bekijken per dag wat voor werk er is en wat ze dus kunnen doen. Ze zijn dus nooit zeker van een inkomen en verdienen altijd erg weinig.
Voor het volgende interview zijn we naar een buitenwijk van Arba Minch gegaan. We hadden niet veel aan dit interview, alhoewel dat er wel duidelijk in naar voren kwam wat het CBR al voor ze heeft gedaan. Daarna zijn we bij een weefbedrijfje geweest, daar werkt een site-worker en Sultanu ging hem vragen om meer kinderen te regelen voor donderdag. Was bijzonder om te zien hoe ze dat met de hand doen. Wat een werk, heb je echt veel geduld voor nodig. En wat ik niet verwachtte, het zijn allemaal mannen die daar werken!

Donderdag ochtend weer naar die buitenwijk geweest. Na een heel lang stuk gelopen te hebben in de hitte kwamen we zwaar- bezweet aan bij het eerste interview. We hebben hier een meisje van 15 geïnterviewd. Ze had een flink litteken van een tetanus wond over haar hele onderbeen. Wat fijn dat wij daarvoor gewoon een prik kunnen krijgen!
De huizen in deze wijk lagen vrij ver uit elkaar, waardoor we tussen de verschillende interviews ( 3 gedurende de ochtend) een lang stuk moesten lopen. Toen we eenmaal terug naar Arba gingen, was er geen enkele taxibus die voor ons stopte, omdat ze allemaal vol zaten. Hebben ruim een half uur gewacht tot er eindelijk één stopte waar we ons net met z’n vieren bij konden proppen. Geluncht met de tolk en hem meteen betaald voor zijn werk.
Terug op het CBR wilde we Sultanu ook wat geld geven. Hadden van Tadiwos begrepen dat dat wel netjes zou zijn en dat we dan ongeveer 30 Birr per dag moesten rekenen. Het ging om een extraatje want het CBR betaald zijn salaris, maar hij moet wel heel veel voor ons doen op dit moment. Dus ik hem 250 Birr gegeven, kijkt hij me aan, vraagt wat het is, geeft het terug en zegt dat we dit maar met Tadiwos moeten bespreken. Ik denk, hij wil het helemaal niet aannemen, vindt het niet nodig ofzo. Maar niets bleek minder waar, een half uur later kwam Tadiwos ons kantoor binnen en gaf aan dat Sultanu 100 Birr per dag wil en dat hij omgerekend 7 dagen voor ons heeft gewerkt, 700 Birr dus. Wij vonden dit echt belachelijk, dit verdient hij normaal niet eens op een dag! Dus wij Marieke (ons Nederlandse contactpersoon in Ethiopië) gebeld, zij vond het ook niet kunnen. Na een hoop gedoe zijn ze toch maar akkoord gegaan met de 250 Birr, omdat wij echt niet van plan waren meer te betalen.

Vrijdag ochtend op het CBR werden we door niemand aangekeken of gedag gezegd. Tijdens de lunch bij het Tourist werd gezegd dat we gister iets niet hadden afgerekend en dat we dat vandaag dus nog even moesten betalen. Wij dachten ‘beginnen zij nou ook al!’. Gelukkig hadden we de bon nog en konden we laten zien dat we alles gewoon hadden betaald. We kregen alleen geen excuses.
Daarna naar de bank gegaan om travellers cheques in te wisselen. Waren al vrij snel aan de beurt, maar hebben zeker een half uur moeten wachten voor ze klaar waren met de afhandeling ervan. De bonnen moesten namelijk op een heuse ouderwetse typmachine worden gemaakt en dat gaat niet zo snel als je maar 1 vinger gebruikt! Het was binnen ontzettend druk en we werden door iedereen aangestaard. Toch niet zo’n prettig idee als je bijna 7000 Birr komt halen.
Omdat alles verder toch al zo mee zit deed eenmaal thuis het internet het natuurlijk niet waardoor we ook niet even konden spuien aan het thuisfront.

Gister lekker uitgeslapen tot we om half 10 gebonk hoorde. Mascara stond voor de deur en vroeg of ze ons huis moest schoonmaken. Nou, daar komen we ons bed wel voor uit. Dus wij een beetje geveegd en opgeruimd en zij heeft de rest gedaan. De badkamer en alle vloeren zijn nu weer schoon. Vervolgens maar weer een was gedaan en gewerkt aan het schrijven van een transcript.

Vanmorgen was het gewoon bijna koud hier, er was geen zon en wel een windje. Het was maar 20 graden ofzo, hè lekker!! Dus eerst maar naar de markt gegaan, want dat kon nu zonder te zweten. Daarna de rest van de was gedaan en nog een transcript geschreven. En dan is je weekend weer om. Morgen vragen of deze week de interviews met de leraren gepland kunnen worden, nog even verder met analyseren en dan dus hopelijk de andere interviews deze week.
Ben benieuwd of ze weer met ons willen praten.

Liefs, Carola

• 01 April 2012 - 15:01

Josine Geurtsen:

Het is wel een verzameling bijzondere ervarinfgen wat jullie meemaken.
    Complimenten voor jullie doorzettingsvermogen. De foto's zijn ook gaaf. Voegen echt iets toe aan het verhaal.
    Dat Lenneke kan koken wist ik, maar zo????????????/ Sperciebonen lekker geweest? Succes volgende week

• 01 April 2012 - 15:16

Oma Geurtsen:

Tsonge, tsonge, wat een gigantisch verslag! Het was voor jullie wel een drukke week! Zoveel kunnen doen met al die intervieuws en verslagen!Voor jullie wel heel vermoeiend maar voor ons wel heel interessant! Geloof maar dat we blij zijn met jullie verslagen. Wij hebben ,of liever gezegd:ik, hebben het dan wel saai hier. Gelukkig blijven we goed op de hoogte door jullie! Ik neem mijnpet voor jullie af. Wel fijn dat jullie af en toe kunnen lunchen met anderen. Dan kun je ook nog eens een ander gesprek volgen. Voor ik al dan nieuws van jullie hoorde had ik toch echt geen flauwe notie van het leven daar.
    Met die kinderen krijg je wel medelijden. Dan leven we hier toch wel in een paradijs. Hou jullie taai hoor en heel veel groetjes. Laat je dit ook even lezen aan Lenneke? Doei!!

• 01 April 2012 - 15:16

Anita:

Zo, jullie zijn lekker bezig met het onderzoek!
    Leuk om zo het echte leven te zien daar! Je komt nogal wat tegen!
    Succes weer komende week!
    Liefs xxx

• 01 April 2012 - 16:20

Kim En Wouter:

Hey Co! Lekker bezig geweest met al die interviews, en nu nog alles uitwerken zeker..?! Nou heel veel plezier en succes nog met van alles. Liefs van ons!

• 01 April 2012 - 19:48

Ellen:

Leuk hoor zo'n verhaal. En ja ook dit hoort erbij in afrika, niet uit het lood laten slaan, gewoon lekker je gang gaan, dan komt het vast allemaal goed. Groetjes

• 02 April 2012 - 00:32

Milou:

Hey Carola, wat een verhaal! Vervelend dat ze zo tegen jullie doen vanwege geld.. :S Wij hadden hier ook al gelijk geld gedoe, erg irritant. Omdat je blank ben kan je best wat meer betalen denken ze dan, maar ze vergeten dat we student zijn en geen inkomen hebben hier. Tevens zijn het onrealistische bedragen voor het land hier.. Maar goed, ben benieuwd hoe het vandaag gaat bij jullie! Succes!

• 02 April 2012 - 09:52

Anna:

He Carola! klinkt matig met het geld, ik hoor hier om me heen ook vaak geld problemen met andere studenten... wel chill dat het onderzoek goed loopt! succes xx

• 02 April 2012 - 10:42

Anneloes:

Hai!

Wat een heerlijk nachtelijk leesvoer is dit. Al doe ik er wel 2 voedingen over voordat het verhaal uit is, je schrijft lange verhalen! Wat een gedoe met het geld zeg, ze proberen er echt een slaatje uit te slaan. Maar jullie interviews gaan wel goed zo te lezen. Jullie doen er echt veel! Succes weer deze week en ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.

Liefs anneloes

• 03 April 2012 - 15:05

Carla:

Hoi Zus,

nou heb ik eindelijk eens de rust alles eens te lezen. Het lijkt me een zeer byzondere ervaring wat jullie aan het doen zijn. Ontzettend leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Geen krokodillentasje aangeschaft?

Groetjes

• 04 April 2012 - 19:38

Site-worker:

hoi Carola,

dat er in het buitenland niet volgens de arbo normen wordt gewerkt is heel vanzelfsprekend, er is namelijk geen arbo. vandaar!

in het verhaal schrijf je over en site-worker, welnu, iemand die hier aan een site werkt, hoeft niet te zweten, hij maakt een website.....
    in het land waarvan ik denk dat de computer geen algemeen bezit is, vermoed ik dat jij een ander soort site-worker bedoeld. wat is een site-worker?

dan nog het geld, het lijkt er op dat ze daar hetzelfde gedrag hebben als hier.
    je geeft een vinger, en ze nemen de hele hand. (het zijn net echte mensen)
    die 'blanda's' zijn rijk, dus kunnen we wel uitproberen.
    vermoedelijk zijn jullie te vriendelijk en dat pakt in zuidelijke landen vaak verkeerd uit.
    zakelijk en direct-to-the-point, het klinkt hardvochtig, maar zo moet het nu eenmaal.
    doe je dat niet, dan nemen ze een loopje met je.

maar goed, jullie hebben mooi weer, en dat is iets dat we hier in de regen niet kunnen zeggen. na een warme start van het voorjaar waait nu een koude noordewind over het land, zo af en toe een ferme regenbui en het is gedaan met het mooie weer.
    maar houd moed, als jullie thuis komen dan schijnt hier ook de zon.

groeten, geniet van de natuur en laat je niet het kaas van je brood eten.

groeten, Dré
Carola

Hoi! Ik ben Carola en ik ga 3 maanden naar Ethiopië om daar samen met Lenneke mijn afstudeeronderzoek te doen. Ik woon hier in de plaats Arba Minch in het zuiden van Ethiopië. Via deze site kun je op de hoogte blijven van alle dingen die ik mee maak! Groetjes!!

Actief sinds 15 Feb. 2012
Totaal aantal bezoekers 19148