Seulam-no - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Carola Helm - WaarBenJij.nu Seulam-no - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Carola Helm - WaarBenJij.nu

Seulam-no

Door: carolavdhelm

Blijf op de hoogte en volg Carola

17 Maart 2012 | Ethiopië, Addis Abeba

Seulam-no!
(= hallo, hoe gaat het?)

Weer een week voorbij, en deze week eindelijk een week gehad waarin we wel aardig wat hebben gedaan. Leuk alle berichtjes van iedereen trouwens, maakt me altijd weer vrolijk (als ik dat niet al ben :) )

Vorige week vrijdag hadden we een vrije dag en hebben we ons lekker als huisvrouwen gedragen. Ik heb weer lekker mijn kleren gewassen en we hebben het huis een beetje opgeruimd. Het meisje van het terrein was één van de andere appartementen op het terrein aan het schoonmaken omdat we een nieuwe buurman zouden krijgen. Toen ze klaar was keek ze mij aan en vroeg ze of ze ons huis ook moest doen, nouja als ze het echt graag wil. Lenneke zat achter de computer en ik was in mijn dagboek aan het schrijven en ondertussen maakte zij ons huis schoon. Dat is best een raar idee, maar stiekem hadden we er zelf ook geen zin in en moest het wel echt gebeuren.

Zaterdag zouden we naar de fruitmarkt in Sikela (downtown) gaan om weer even wat groente, aardappelen en fruit in te slaan. Helaas ging dit plan niet door, want Lenneke was ziek, inclusief koorts. Toen ik aan het eind van de middag op onze veranda zat, zag ik net buiten ons terrein richting het nationaal park een heleboel apen lopen. Echt heel gaaf, zo ongeveer in onze ‘achtertuin’. Er staat een half afgebouwd huis, waar ze op aan het klimmen en spelen waren. Heel leuk gezicht.

Uiteindelijk zijn we zondag naar de fruitmarkt geweest en hebben weer een heel gezin van eten voorzien. Hebben bij 1 kraampje alles gekocht wat we nodig hadden. Ook een jerrycan gekocht zodat we die naar het CBR mee kunnen nemen voor water (onze kraan op het terrein doet het namelijk nog steeds niet). We konden helaas geen brood kopen, waardoor we maandag ochtend hebben ontbeten met rijst met ketchup, zout en peper. Je moet wat hè. En gezien we nog geen suiker hadden gevonden ging dat idee ook niet door. ’s Middags naar het CBR geweest, want daar zou Tadiwos in de middag zijn en moesten wat met hem bespreken, maar nee, hij was er niet. Na een half uur gewacht te hebben toch maar even gebeld: hij zou pas rond 6 of 7 uur terug zijn in Arba Minch, we konden ’s avonds wel met hem afspreken ergens in de stad. Dat leek ons niet erg praktisch, dus maar voor dinsdag afgesproken en weer naar huis gegaan.

Woensdag hebben we kennis gemaakt met onze 6 targetkinderen, de kinderen die we gaan gebruiken voor ons onderzoek. We wilden eigenlijk in de klas observeren, maar dat hadden Tadiwos -en Sultanu (siteworker) niet echt begrepen. Allereerst kwamen we bij een 12 jarige jongen, die een been miste. Hij heeft wel een orthese, maar deze gebruikt hij heel weinig want hij kan er niet mee rennen, en dus niet mee voetballen met z’n vriendjes. Het 2e kindje bezochten we in de kindergarten (onze kleuterschool). Hij was 6 jaar oud en heeft problemen met lopen en praten. Toen we binnenkwamen zaten daar zo’n 60 kinderen van zijn leeftijd in een lokaaltje van 4 bij 6. Ze gingen een liedje voor ons zingen, heel schattig. Vroegen de juf om een gewone les te geven, ze gingen het huiswerk (ja, op die leeftijd al!) doornemen, maar de helft lette niet op omdat ze zo naar ons aan het kijken waren. Het jongetje wat het dichts bij mij zat, zat maar met mijn voeten (we hadden onze schoenen uit) te spelen.
Na de lunch kwamen we bij een heel arm gezin met een huisje waar ik wel van schrok. Voor het CBR met dit gezin werkte hadden ze nog geen wc, het CBR heeft ervoor gezorgd dat ze nu wel een wc in de tuin hebben. Het jongetje waar we voor kwamen is spastisch aan alle 4 zijn ledenmaten. Hij was 14 jaar, maar tot het CBR hem gevonden heeft (ongeveer half jaar geleden) werd hij verstopt in huis en kreeg hij weinig te eten, waardoor hij er een stuk jonger uit zag. Gelukkig heeft het CBR nu meer acceptatie van het jongetje in zijn omgeving kunnen creëren waardoor hij nu wel buiten komt.
De laatste jongen hebben we opgezocht op school, we zijn er met de bajaj naartoe gegaan wat het was een stuk uit de stad. Helaas was de school net uit, maar we hebben wel met hem kunnen spreken. Hij is 12 en is ook spastisch aan alle ledematen, vertelde heel trots dat hij 6e van de 49 kinderen uit zijn klas is.
Toen we naar huis wilde was de bajaj natuurlijk al weg en moesten we lopen. Gelukkig ging de schoolbus bijna weg, waardoor we daar met mee konden. We zaten hutje mutje in de bus met zo’n 100 kinderen! Onderweg werd er aan mijn haar gefriemeld en werd ik geaaid, de een na de ander kwam naar ons toe gedrongen om even met ons te praten. Het was echt super heet en ik was dan ook helemaal nat toen we bij het CBR aankwamen.

Donderdag en vrijdag hebben we weer een training bijgewoond. Helaas was het donderdag precies dezelfde als die we de vorige keer ook hadden bijgewoond, alleen was het nu volledig in het Amhaars en konden we de discussies niet mee doen omdat de mensen gewoonweg geen Engels kunnen. De training werd nu gegeven aan de siteworkers van het CBR, de mensen die dus echt in het veld werken. Eind van de middag hebben we daarom gespijbeld, maar helaas, God straft meteen. We hadden onze tas in het lokaal laten staan met onze huissleutel erin, toen we die wilde ophalen was het lokaal al afgesloten en de mevrouw die de sleutel had was al naar huis. Pff, na wat stressen is die mevrouw gelukkig terug gekomen en konden we uiteindelijk toch nog bij onze tas.
Vrijdag was de training over andere onderwerpen waardoor het nu al iets interessanter was, maar we konden weer alleen maar dia’s kijken omdat het verder volledig in het Amhaars gesproken was.

Vanmorgen werden we om 9.00 uur opgehaald door Abera, hij zou ons de crocodile ranch en de bronnen (Arba Minch betekend 40 bronnen) laten zien. Eerst zijn we naar de ranch gegaan. Daar aangekomen moesten we nog een stukje lopen voor we bij de krokodillen waren. De tweede helft van de weg moesten we over een soort vlonder lopen gemaakt van takken. Hieronder was namelijk water en moeras. De route was heel mooi, waardoor ik positieve verwachtingen kreeg in plaats van wat de lonely platen schreef: more depressing than inspiring. Helaas kreeg de lonely planet gelijk. 4 bassins volgepropt met allemaal ‘kinder’-krokodillen, als ze 5 jaar zijn worden ze geslacht voor hun leer. Dat is op die leeftijd van de beste kwaliteit. Best zielig om te zien, maar we hebben vooral gelachten om hoe ze op de overvolle vlonders klimmen. Ze zetten zich dan met de poten af op het hoofd van een ander, die er dan vervolgens weer vanaf valt.
Tegelijk met ons was er ook een groep studenten. Eenmaal terug bij de parkeerplaats vroegen ze of we met hen op de foto wilden. Met tegenzin zeiden we ‘oké’, een paar groepsfoto’s is geen probleem. Maar dat was niet hun idee, ze wilden ieder apart met ons op de foto. En ze waren met een groep van ongeveer 15 man. Voelde me net een beeld van Madame Tussauds, wij bleven stil staan en steeds voegde er weer een ander tussen ons in.
Daarna door naar de bronnen, waar ik me een voorstelling van geisers of kleine poeltjes bij had voorgesteld. Maar het leek erg op de Ardennen, het was slechts een kabbelend beekje. Niet echt spectaculair dus. Na een minuut of 10 kwam er weer een groep jongeren naar ons toe voor een foto. Hebben toen aangegeven alleen 1 groepsfoto te doen. Ze gingen allemaal om ons heen staan en probeerde ons allemaal aan te raken. Ik had een hand op mijn hoofd, een om mijn middel, een op m’n schouder en een bij het onderste knoopje van mijn polo (hmm, ter hoogte van mijn borsten dus :( ). Na de groepsfoto werden we nog door een aantal achtervolgd, en toen we bij het beekje stil stonden kwamen ze omstebeurt voor ons staan om toch nog een foto te maken. Heel irritant. Wij hebben daarna nog even lekker met onze voeten in het beekje gezeten en hadden voor het eerst hier in Ethiopië koude voeten, lekker!!
Morgen lekker een relaxtdagje, moeten een flinke was doen en gaan weer naar Sikela om weer groente en fruit te kopen.

Nou tot volgende week weer!!!

Liefs, Carola

P.s. Even een reactie op jullie berichtjes:
Peter: zonnen zit er niet in, veel te heet hier in de zon: 35 graden!!
Tante Ber: als je je sokken moet schrobben omdat ze helemaal bruin zijn (witte sokken) dan krijg je wel blaren. En mijn tere handjes zijn het niet gewend ;)
Tante Marja: uuh, ze verkopen dat hier volgens mij. En ik moet zeggen, deze week gaat het heel goed met de stroom, nog geen één keer tijdens het koken uitgevallen. (uuh, even afkloppen nu)
Josine: de buurman is nog niet gelukt. Wel al heel gezellig met hem gesproken, maar dat had je toen al van Lenneke gehoord ;)
Alle spinnen vragen: ik heb deze week al een aantal spinnen zelf dood geslagen. Net nog een hele jacht gehad, want hij rende heel hard weg. Maar uiteindelijk ben ik toch sneller. Ze zijn niet giftig, maar we vinden ze gewoon allebei niet zo leuk, en we zijn bang dat ze in onze spullen gaan zitten. Foto komt zeker nog een keer!

• 17 Maart 2012 - 15:09

Fred:

Seulam-no!
    Haha.
    En jemig, wat maak je toch veel mee daar zeg.....
    Heel veel plezier nog met alles, enne, keep on writing!! :D xx

• 17 Maart 2012 - 15:15

Ellen:

Leuk hoor om de verhalen van jullie beide te lezen, blijf lekker schrijven en succes met het onderzoek, hoe praten jullie nu eigenlik met die kinderen?

• 17 Maart 2012 - 15:15

Ellen:

• 17 Maart 2012 - 15:55

Corrina:

Hoi Carola, wat een ontzettend leuk reisverslag elke keer. Ik kijk er steeds naar uit om het te lezen. Het is ook voor ons heel leerzaam hoor. Gelijk besef ik weer hoe goed wij het hier in Nederland hebben. Volgende week vrijdag de première van ons toneelstuk, zal je aan ons denken. Je vader is een stuk chagrijn,niet normaal. Maar hij doet het heel erg leuk, en dat in zo'n korte tijd. Petje af hoor. Nou meid, succes weer, de komende week. groetjes van Corrina

• 17 Maart 2012 - 16:01

Tante Ber:

Hoi Carola,
    Lekker aan de slag nu, geweldig! Oja ben gisteren in Veenhage op de kamer aan Picassoplein geweest! Heb met wat mensen gewandeld! Succes van de week weer,
    Xx tante Ber

• 17 Maart 2012 - 16:08

Linda:

He Co!
    Leuk dat je zo beroemd bent dat iedereen met je op de foto wilt;)!
    En gaaf die aapjes!
    Geniet! Xx Linda & Rick

• 17 Maart 2012 - 17:51

Pap En Mam:

Hoi Carola, wat is het weer leuk om het verslag te lezen ook al hebben we het er op skype al over gehad.
    Dat de mensen daar allemaal apart op de foto willen met jullie komt omdat het geluk schijnt te brengen voor die mensen als ze met een blanke op de foto gaan. Ditzelfde hadden we n.l. ook in Indonesie.
    Verder nog heel veel succes daar!!

xxxxxxxxxxx Pap en Mam

• 17 Maart 2012 - 19:29

Marja:

leuk om weer wat te horen! ook wij kijken er altijd naar uit!

• 17 Maart 2012 - 21:30

Cilia:

Sorry weet je niet of je mijn berichtje hebt gelezen ging iets fout maar leuk je reisverslag ga hem bijhouden neem voor mij een klein aapje mee, gaaf die dieren, nou veel plezier en volg je berichten o ja nog gefeliciteerd tante Carola hahah.

• 18 Maart 2012 - 08:59

Anita:

Hee sister!
    Klinkt goed allemaal!
    Leuk dat jullie nu de kinderen voor jullie onderzoek hebben ontmoet!
    Hopelijk kunnen jullie nu echt aan de slag!!
    Sterkte met de was.. Ineens begrijp je daar waarom een wasmachine zo fijn is ;)
    Liefs xx

• 18 Maart 2012 - 09:47

Marieke:

Ha Carol,

Je eigen schoonmaakster, wat een luxe. En wat een lekker ontbijtje zeg. Dat kan je NL ookwel gaan eten haha!
    Trouwens je wist niet wat voor antiloop je had gefotograveerd, maar dat is een vrouwtje kudu. ze hebben lieve grote micky mouse oren. Mannetjes hebben een giga gewei.

Volgende week lezen we meer wat jullie alllemaal meemaken. Helemaal leuk.

Liefs Marieke en Zoë

• 18 Maart 2012 - 23:30

Josine:

Wel zielig die krokodillen. Nog een tas gekocht?
    Jullie lijken wel filmsterren. Zoveel aandacht.
    Toch wel ok in Nederland. Ga ff lekker douchen.

• 19 Maart 2012 - 12:13

Kim:

Hi Co! Ik heb je nog helemaal geen berichtje gestuurd, dat kan natuurlijk echt niet, Sorry! Maar de verhalen klinken goed en de foto's zijn ook vet. Nog heel veel succes met je onderzoek en nog heel veel plezier. Liefs xx

• 19 Maart 2012 - 18:46

Anita:

Nog even een vraagje..
    Kan je eens een foto van een bajaj maken en op je site zetten?
    Ben benieuwd hoe dat eruit ziet!
    xxxx

• 19 Maart 2012 - 21:25

Wim_thea@planet.nl:

ha carola,leuk die verslagen,ook spannend,die apen komen die niet naar jullie huis,om eten te pikken??????
    joyce heeft een schattig zoontje mick...alles gaat goed!!!!!komend weekeind gaan we spelen op het cruise schip,ik heb er zin in...jullie heel veel plezier ,en ik hoop dat jullie die schatjes daar kunnen helpen..denk ook aan je zelf,goed eten en drinken als het er is....groetjes thea van der helm
Carola

Hoi! Ik ben Carola en ik ga 3 maanden naar Ethiopië om daar samen met Lenneke mijn afstudeeronderzoek te doen. Ik woon hier in de plaats Arba Minch in het zuiden van Ethiopië. Via deze site kun je op de hoogte blijven van alle dingen die ik mee maak! Groetjes!!

Actief sinds 15 Feb. 2012
Totaal aantal bezoekers 19151